§ Witryna girya.com.pl wykorzystuje pliki cookies w celu lepszego świadczenia usług. Pozostanie w witrynie bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że cookies będą zapisane w Państwa urządzeniu. Dowiedz się więcej...
Co się dzieje z Twoim organizmem po treningu?
Dodano: czwartek, 28 marzec 2019r. | odsłon: 129 | 0 komenatzy (dodaj komentarz)
  • Udostępnij:

Co się dzieje z Twoim organizmem po treningu?

Co się dzieje z Twoim organizmem po treningu.

Istnieje szereg ‘skutków ubocznych’ aktywności fizycznej, które występują w całym organizmie, od stóp do głów.

Układ mięśniowy – trening wzmaga tworzenie odgałęzień naczyń włosowatych w tkance mięśniowej (rozwija się unaczynienie mięśni, przez co zwiększa się ich odżywienie).

- wzrost masy mięśniowej

- zachodzą zmiany biochemiczne prowadzące do zwiększania się odporności na zmęczenie oraz do szybszej odnowy sił

- wzrost liczny substancji energetycznych w mięśniach

Układ krążenia- trening zwiększa objętość wyrzutową i minutową serca.

- powiększa się pojemność komór i przedsionków serca

- wzmożeniu ulegają procesy homeopoezy (tworzenia krwi), w wyniku czego zwiększa się ilość krążącej krwi.


- spowolnienie tętna spoczynkowego, a także obniżenie ciśnienia krwi


- zmiany przystosowawcze układu krążenia do zwiększonego wysiłku fizycznego (zdolność szybkiego zwiększania pracy pod wpływem obciążenia, szybki powrót do poziomu wyjściowego po zakończeniu pracy)


- profilaktycznie stosowany ruch może mieć znaczenie w zapobieganiu niewydolności krążenia, chorobie wieńcowej, zmianach zatorowo – zakrzepowych naczyń mózgowych na tle miażdżycy, nadciśnieniu i wielu innych

Układ kostny – zwiększenie obciążeń aparatu ruchu powoduje zmiany w układzie kostnym: kości stają się bardziej masywne, zwiększa się szerokość powierzchni stawowych

- szczególnie istotne działanie aktywności fizycznej jest w wieku rozwojowym, kiedy dochodzi do skostnienia chrząstek wzrostowych, przeciwdziała to tworzeniu się odkształceń, czyli zapobiega i koryguje wady postawy

- zwiększa się mineralizacji kości, co przeciwdziała osteoporozie w późniejszym wieku. Kości stają się także bardziej odporne na urazy

Aparat kostno – stawowy:

- zwiększenie zakresu ruchomości w stawie


- kształtowanie powierzchni stawowych


- zwiększenie elastyczności i sprężystości torebek i wiązadeł w stawach




Układ oddechowy:


- zwolnieniu rytmu oddechowego


- zwiększaniu pojemności płuc


- wzrost wykorzystania tlenu w powietrzu wdychanym


- silne mięśnie oddechowe kształtują klatkę piersiową powodując jej rozrost i poprawę postawy ciała


- znacznie usprawniają się procesy i zaopatrzenia organizmu w tlen



Układ nerwowy:


- rozwój dodatkowych gałązek nerwowych prowadzących do włókien mięśniowych


- pobudzenie pracy ośrodkowego układu nerwowego


- rozwój się pamięci ruchowej oraz szybkości i łatwości oddziaływania na bodźce zewnętrzne


- usuwanie lub zmniejszanie za pomocą specjalnych ćwiczeń zaburzeń równowagi i koordynacji ruchów



Zmiany w narządach wewnętrznych:


- poddawany systematycznym ćwiczeniom organizm doskonali funkcjonowanie wątroby, gruczołów dokrewnych, gospodarkę hormonalną i enzymatyczną


- poprawia się system obronny, wzrasta odporność na zachorowania.


Oprócz ryzyka kontuzji, każdy wysiłek fizyczny niesie za sobą same korzyści.

Komentarze